WAŁBRZYSKI TELEFON SENIORALNY


Miejska linia telefoniczna dla seniorów – także dla naszych Słuchaczy Wałbrzyskiego Uniwersytetu III Wieku. Co ważne jest również prowadzona przez wałbrzyskich seniorów-wolontariuszy. To innowacyjne rozwiązanie, które ma przyczynić się do wzmocnienia aktywności społecznej osób starszych, utrzymywanie ich w dobrej kondycji psychicznej, włączanie do życia społecznego. Jest to również odpowiedź na potrzeby osamotnionych lub mniej aktywnych seniorów, którym szczególnie doskwiera brak kontaktu z innymi ludźmi.

Pod numerem telefonu 746 609 609 od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-14.00 dyżuruje zespół wolontariuszy, którzy w tym czasie odbierają telefony, wyszukują informacji, a także oddzwaniają do osób, które próbowały się połączyć poza godzinami dyżurów.

Wałbrzyski Telefon Senioralny powstał z myślą o seniorach, którzy:

  • czują się samotnie i chcą po prostu porozmawiać,
  • potrzebują podzielić się swoimi troskami,
  • chcą się czegoś dowiedzieć – np. uzyskać informacje o tym jak załatwić jakąś sprawę, poznać ofertę zajęć, wydarzeń kulturalnych,
  • chcą coś zrobić wspólnie z innymi, ale nie wiedzą, jak przystąpić do działania, np. założyć osiedlową grupę nordic walking albo dołączyć do takiej lub podobnej grupy.

Wolontariuszami są mieszkańcy Wałbrzycha znający lokalne uwarunkowania i specyfikę miasta. To osoby otwarte, lubiące słuchać, rozmawiać i pomagać innym – odpowiednio przygotowane poprzez szkolenia i warsztaty. Sami często zmagają się z podobnymi trudnościami, nieraz mają zbliżone doświadczenia życiowe, a co za tym idzie cechuje ich większe zrozumienie dla potrzeb i problemów dzwoniących seniorów.

Wałbrzyski Telefon Senioralny jest efektem współpracy Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu z Centrum Doradztwa Strategicznego z Krakowa. Stanowi element większego przedsięwzięcia – realizowanego od 2018 roku projektu unijnego pn.  Halo Aktywni 60+, którego pomysłodawcą i liderem jest właśnie krakowska firma. Projekt ma na celu wzmacnianie aktywności osób starszych poprzez uruchomienie telefonów senioralnych w trzech miastach: Bytomiu, Rybniku i Wałbrzychu. Inspiracją dla ekspertów z Krakowa były rozwiązania senioralne stosowane w krajach skandynawskich i bałtyckich, w tym łotewskiej Rydze – gdzie od 2015 sprawnie funkcjonuje centrum telefoniczne prowadzone przez seniorów. To właśnie ryskie doświadczenia stanowiły punkt wyjścia dla prac nad polskimi telefonami senioralnymi. Wstępny model działania Telefonu opracowano w oparciu o obserwacje poczynione podczas wizyty studyjnej w Rydze, materiały i wskazówki przekazane przez łotewskich partnerów, spotkania i dyskusje, podczas których perspektywę organizatorów dopełniały relacje wolontariuszy.

W załączeniu ulotka informacyjna do pobrania – Wałbrzych – ulotka