Cele i zakres działań


W celu przeciwdziałania zjawisku wykluczenia społecznego oraz dla zwiększenia dostępu osób niepełnosprawnych do kształcenia na poziomie wyższym, na wałbrzyskiej PWSZ utworzone zostało stanowisko Pełnomocnika Rektora ds. Osób Niepełnosprawnych. Od 1 października 2011 r. funkcję tą pełni mgr Małgorzata Radyńska, wykładowca Instytutu Humanistycznego.

Cele Pełnomocnika:
Nadrzędnym celem działalności Pełnomocnika ds. Osób Niepełnosprawnych jest umożliwienie studentom niepełnosprawnym pełnego uczestnictwa w procesie dydaktycznym oraz życiu społecznym, naukowym, kulturalnym, a nawet sportowym naszej uczelni. Nie chodzi tu o tworzenie przywilejów, ale o wyrównywanie szans edukacyjnych osób o różnych rodzajach niepełnosprawności i pozostałych studentów, od momentu postępowania rekrutacyjnego, aż po zdobycie pracy przez absolwenta. W tym celu konieczne jest działanie zmierzające do likwidacji barier architektonicznych, informacyjnych, komunikacyjnych i psychologicznych utrudniających studiowanie w PWSZ.

Zakres zadań:

  1. Rozpoznawanie potrzeb, problemów i oczekiwań studentów niepełnosprawnych.
  2. Pomoc jednostkom uczelnianym we wprowadzaniu rozwiązań udostępniających Uczelnię osobom niepełnosprawnym oraz w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  3. Usuwanie barier w dostępie do zasobów informacyjnych i edukacyjnych.
  4. Informowanie kandydatów na studia o możliwości kształcenia na Uczelni osób niepełnosprawnych.
  5. Podejmowanie działań na rzecz pełnej integracji społecznej i aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych.
  6. Współpraca z organizacjami rządowymi, samorządowymi i pozarządowymi wspierającymi osoby niepełnosprawne.
  7. Kształtowanie wolnego od stereotypów wizerunku osób niepełnosprawnych w społeczności studenckiej.
  8. Pomoc w pozyskiwaniu wsparcia finansowego w ramach programów na rzecz osób niepełnosprawnych.
  9. Reprezentowanie interesów niepełnosprawnych studentów przez organami uczelni i na zewnątrz.
  10. Stworzenie banku informacji o formach pomocy dla osób niepełnosprawnych.
  11. Organizowanie i udział w konferencjach warsztatach, seminariach poświęconych problematyce niepełnosprawności.
  12. Współpraca z Pełnomocnikami Rektorów ds. Osób N