Pedagogika


STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA
kierunek: PEDAGOGIKA (studia stacjonarne i niestacjonarne)

Program kształcenia dla kierunku studiów pn. pedagogika

  1. Nazwa kierunku studiów: pedagogika
  2. Przyporządkowanie kierunku studiów do właściwego obszaru kształcenia, wskazanie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, do których odnoszą się efekty kształcenia:
  3. a) obszar nauk humanistycznych,
    - dziedzina nauk humanistycznych; dyscypliny: filozofia, historia.
    b) obszar nauk społecznych,
    - dziedzina nauk społecznych; dyscypliny: pedagogika, psychologia, socjologia, filozofia, historia
  4. Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
  5. Profil studiów: ogólnoakademicki
  6. Forma studiów: stacjonarne i niestacjonarne
  7. Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta: licencjat
  8. Ogólne cele kształcenia
  9. Studia na kierunku pedagogika pozostają w ścisłym związku z misją Uczelni i opracowaną strategią rozwoju PWSZ AS w Wałbrzychu. Struktura modułowa programu kształcenia zapewnia studentom uzyskanie określonego zasobu wiedzy, kształtowanie umiejętności umożliwiających im rozwiązywanie różnorodnych problemów natury wychowawczej i doskonalenie własnego warsztatu pracy. Modułowe ujęcie struktury programu kształcenia jest podstawą do kształtowania umiejętności i kompetencji społecznych, oczekiwanych przez przyszłych pracodawców i niezbędnych dla sprawnego funkcjonowania w warunkach gospodarki wolnorynkowej.
    Absolwent studiów pierwszego stopnia – kierunku pedagogika – ma wiedzę interdyscyplinarną z obszaru nauk humanistycznych i społecznych. Uwzględniając te dwie perspektywy absolwent rozumie kontekst społeczno-kulturowy kształcenia i wychowania, pracy opiekuńczo-wychowawczej, a także istotę kształtowania własnego rozwoju zawodowego. Jest przygotowany do rozwiązywania problemów dotyczących zjawisk edukacyjnych i wychowawczych. Jego kompetencje społeczne i personalne umożliwiają ustawiczne doskonalenie własnego warsztatu metodycznego i zdolności interpersonalnych. Cechuje go wnikliwość poznawcza i poczucie odpowiedzialności oraz umiejętność nawiązywania kontaktów z ludźmi.
  10. Wymiar praktyk zawodowych: 160 godzin
  11. Typowe miejsca pracy absolwentów:
  12. a) placówki szkolne i pozaszkolne,
    b) placówki opiekuńcze i wychowawcze,
    c) urzędy pracy, administracji oświatowej,
    d) ośrodki pomocy społecznej,
    e) fundacje i stowarzyszenia edukacyjne,
    f) organizacje pozarządowe,
    g) świetlice środowiskowe i terapeutyczne,
    h) działy personalne i szkoleniowe różnorodnych firm; sądy rodzinne, policja, wojsko,
    i) placówki resocjalizacyjne,
    j) poradnie rodzinne.
  13. Możliwość kontynuacji kształcenia: studia II stopnia, studia podyplomowe (np. logopedia z emisją głosu, wychowanie przedszkolne, asystent rodziny), kursy doszkalające z zakresu dziedziny (np. opieka i pielęgnacja dzieci i osób starszych).